Nauka w Montessori

G4

Nauka w Szkole Montessori wynika z aktywności dziecka, a nie nauczyciela. To w dużej mierze od dziecka i jego aktywności zależy nauka. Nauczyciel inspiruje, wspiera dziecko w dążeniu do zdobywania wiedzy. Dzieci same lub z pomocą nauczyciela planują swoją pracę na okres tygodnia. Dzieci zdobywają wiedzę i rozwijają się we własnym tempie, bez porównywania i oceniania. Dzieci wybierają materiał, decydują czym się będą zajmować, jak dużo czasu potrzebują na jego poznanie i naukę, czy będą pracować same, czy zaproszą kogoś do współpracy, a potem same oceniają efekty swojej pracy. Każdego dnia dzieci zobowiązane są do pracy z językiem polskim i matematyką w interesującym ich zakresie.   Dzieci podejmują aktywność dla własnej satysfakcji, czerpią radość z własnych osiągnięć, a nie z porażek innych.

Maria Montessori udowodniła, że dzieci które pracują w ten sposób, każdego dnia budują poczucie własnej wartości, przekonują się i wierzą, że są zdolne do poznawania nowych tematów, umiejętności, rozwiązywania problemów, stają się niezależne i odpowiedzialne za siebie, a także z czasem umieją się adekwatnie ocenić.

Zwracamy dużą uwagę na to, aby nasi uczniowi umieli wyrażać swoje zdanie, potrafili bronić własnych poglądów i swoich praw w sposób kulturalny, nie raniąc godności drugiego człowieka i jego prawa do własnego zdania – wychowujemy dla pokoju. Dzieci nie są porównywane, oceniane i nagradzane.

W pierwszym etapie kształcenia (I-III), zgodnie z podstawą programową MEN wyrównujemy różnice rozwojowe – klasy wielorocznikowe i indywidualna praca własna sprzyjają realizacji ministerialnego założenia.

W II etapie kształcenia (IV-VIII) nauka opiera się również na pracy własnej, indywidualnym planowaniu pracy, ale i na metodzie projektu. Naszą montessoriańską pracę wspierają nauczyciele przedmiotowcy – ludzie z pasją. 

Każda nasza klasa (20 – osobowa) z poziomu I-III, jest prowadzona przez dwóch nauczycieli montessoriańskich – wychowawców. W I etapie kształcenia są to nauczyciele nauczania wczesnoszkolnego. W II etapie kształcenia nasi uczniowie są ze swoim nauczycielem wychowawcą, który współpracuje i koordynuje pracę całego zespołu przedmiotowców. 

Szczęście dziecka nie jest jedynym celem, do którego dążymy; chcemy także by dziecko stawało się budowniczym samego siebie…”
dr M.Montessori

sztuka

Sztuka – czyli coś co bardzo lubimy

Zbliżając się do końca roku szkolnego wytchnienia szukaliśmy w sztuce. Wyjechaliśmy do Teatru Muzycznego w Lublinie na spektakl "Kopciuszek", podziwialiśmy ...
Więcej ...
motyle

Wiosna – nowe życie

Obserwacja i pielęgnacja, choć nie taka prosta jak mogłoby się wydawać... czas....i stało się... gąsienice zmieniły się w egzotyczne motyle ...
Więcej ...
t

Szkolna wycieczka – ZAKOPANE

Trzydniowa szkolna wycieczka do Zakopanego. Góry, słońce, wiatr we włosach:))) Niepowtarzalne wrażenia ...
Więcej ...
bazyliszek

„Bazyliszek”

Uczniowie 4 klasy Szkoły Montessori w Rzeszowie wystawili spektakl "Bazyliszek" Wandy Chotomskiej. Było pięknie ...
Więcej ...